Friday, September 20, 2024
HomeArticole / NoutatiEsti sofer? Ce iti doresti de la locul tau de munca?

Esti sofer? Ce iti doresti de la locul tau de munca?

Calendarul restrictiilor de circulatie pentru camioane in UE AICI

iveco-eurotech-sofer-de-tir-001

M-am gandit sa scriu acest articol dupa ce am vazut discutii in care unii soferi afirmau ca e mai bine sa conduci un camion mai prost si sa castigi mai multi bani, decat sa conduci un camion mai bun si sa incasezi mai putin. Logica este mereu aceeasi? ,,De ce sa cumpere patronul camion bun din banii mei?”

Intrebarea este: Cine conduce camionul? Tu, sau patronul?

Hai sa povestesc o intamplare mai veche. Era vara lui 2010.

Am luat in acel an categoriile C, D, E si atestatele aferente. Prima mea experienta cu TIR-ul a fost in echipaj, intr-un camion ce apartinea firmei unor prieteni de familie. Nu o sa spun numele firmei, pentru ca oamenii au vrut sa imi faca un bine.

Am plecat in echipaj intr-o cursa Bucuresti – Atena, ducand la Atena detergent de la fabrica Unilever din Ploiesti. Cursa a inceput din Bucuresti, camionul fiind incarcat cu o zi inainte la Ploiesti de catre soferul firmei. Am plecat la drum purtand cu mine toate sperantele unui incepator care iubeste sa conduca, sa experimenteze mereu lucruri noi.

Intre Ruse si Sofia am inceput sa auzim batai sub capul tractor, ca acelea care se produc atunci cand sunt probleme cu capetele de bara de la masina. Bataile nu au persistat, asa ca nu ne-am facut mari probleme. In apropiere de Atena au reparut bataile si s-a lasat remorca pe fata. Pernele de aer nu mai echilibrau deloc remorca nici automat si nici manual, din telecomanda. Am verificat si am observat ca supapa (aceea care distribuie aerul comprimat intre sistemele camionului) era cazuta si atarna in conducte. Asta din cauza ca prinderea ei de pe sasiu era pur si simplu ruginita.

Va intrebati probabil cu ce camion mergeam. Era un Iveco EuroTech de la 1900 toamna.

In fine, am fixat mai bine conducta care mergea spre pernele de aer si am legat supapa de sasiu cu ajutorul unor chingi (ce aveam la indemana). Am descarcat detergentul la Atena si am plecat spre nord, unde trebuia sa incarcam pepeni vrac, in apropiere de Katerini (la Varikou). Acolo este o iesire de pe autostrada si in apropiere este un camping cu plaja. Am avut timp si de baie, a fost relaxant. In final am incarcat pepenii si am plecat spre casa.

Noaptea pe la ora 23:00 eram in apropiere de Salonic si ceva ciudat se intampla. Franele erau din ce in ce mai ineficiente, iar indicatorul de presiune arata in jur de 5 atmosfere (in loc de 12). Daca scoteam capul pe geam, se auzea un fasait in timp ce actionam frana. Eram atat de obositi dupa toate problemele, incat nu vroiam decat sa ajungem mai repede acasa. Ne-am gandit ce sa facem – sa mergem asa sau sa ne oprim pana a doua zi (era vineri seara) si sa incercam sa cautam o solutie. Probabil ca am fi gasit cu greu ajutor, avand in vedere ca incepea week-end-ul.

Pe de alta parte, ma gandeam ca nu prea e bine sa raman fara frane noaptea pe pantele de la Blagoevgrad, incarcat cu 23 de tone de pepeni. Am ales sa ne oprim si sa vedem ce putem face. Era cel mai sigur pentru noi si pentru ceilalti participanti la trafic.

Am descoperit ca furtunul de la frana era pur si simplu crapat la imbinarea cu supapa. Nu mai suportam inca doua-trei zile de asteptare in caldura din Grecia, asa ca am stat 2-3 ore pana cand am reusit sa re-atasam futunul la supapa si sa il legam bine cu sarme stranse cu patentul. Vesnica sarma, ajutorul de nadejde al soferului roman…

Dupa ,,reparatie” am avut 10-11 atmosfere in sistem si am considerat ca putem sa continuam incet, urmand sa oprim la orice semn de scadere a presiunii. Ne-am facut pauza de somn intr-o parcare murdara si trista de langa Sofia si apoi am pornit la drum spre casa, fara probleme suplimentare.

Trebuie sa mentionez ca ma uitam cu invidie la colegii care conduceau un camion mai nou, cu aer conditionat si dotari bune, gandindu-ma ca as da orice sa fiu in locul lor. Si tu ai fi gandit la fel daca ai fi fost in locul meu.

In concluzie: ce conteaza mai mult pentru un sofer? Un salariu ceva mai mare, sau conditii bune si sigure de lucru? Asta in cazul in care nu le poti avea pe amandoua.

In final, va doresc sa nu aveti probleme, asa cum a avut acest sofer (intamplare recenta):


RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments